Jak zrobić eksport poczty z nazwa.pl przy użyciu ThunderBirda

Witam w krótkim poradniku o tym, jak prawidłowo skonfigurować konto pocztowe utrzymywane na serwerze nazwa.pl w programie Thunderbird.

Thunderbird


Słowem wstępu Thunderbird to program pocztowy, który może nam znacznie ułatwić pracę na komputerze, zwłaszcza jeżeli opiekujemy się wieloma kontami e-mail. Pozwala on bowiem na przechowywanie danych  logowania do kont pocztowych, dzięki czemu nie musimy ich co chwilę wprowadzać. Oczywiście ze względu na bezpieczeństwo jest to opcjonalne rozwiązanie i możemy te hasło wprowadzać przy każdym pobieraniu poczty dla każdego skonfigurowanego w nim konta, albo zabezpieczyć całość jednym hasłem głównym.

Jest to bardzo wygodne i praktyczne - Thunderbird sam będzie co chwilę logował się na naszą pocztę i sprawdzał czy przyszły jakieś nowe wiadomości. My możemy zająć się czymś innym - pracować nad zamówieniami, tworzyć dokumenty, lub przeglądać internet, a Thunderbird sygnałem dźwiękowym i komunikatem poinformuje nas o oczekującej poczcie.

Do czego jeszcze możemy wykorzystać Thunderbird? Program pomoże nam również wykonać kopię zapasową poczty - Jak samodzielnie zrobić kopię zapasową poczty znajdującej się na serwerze nazwa.pl?

Program można skonfigurować z każdą porządną usługą pocztową, ale żeby wszystko dobrze działało potrzebnych jest do tego kilka informacji. W tym poradniku skupimy się na poczcie znajdującej się w usłudze firmy nazwa.pl

Po zainstalowaniu i uruchomieniu Thunderbirda, powinniśmy zobaczyć taki oto ekran:

konfiguracja konta nazwa.pl w Thunderbird


Z sekcji Konta, wybieramy E-mail.

W oknie, które wyskoczyło klikamy Pomiń i użyj istniejącego adresu e-mail.

konfiguracja konta nazwa.pl w Thunderbird

To okno pozwala na założenie nowego adresu e-mail w domenach usług pocztowych współpracujących z ThunderBirdem, w tym przypadku nie jest nam to potrzebne, gdyż skorzystamy z istniejącego konta pocztowego znajdującego się w naszej domenie na serwerach nazwy.pl.

Następne okno powinno wyglądać następująco:

Konfiguracja poczty z nazwa.pl w Thunderbird

W polu Imię i nazwisko wpisujemy nasze imię i nazwisko... :) Oczywiście nie koniecznie, tak naprawdę można wpisać cokolwiek, ale najlepiej coś co mniej więcej nas identyfikuje. Wiadomo, że jeżeli prowadzimy firmę, albo konfigurujemy konto firmowe, to podamy tutaj albo nazwę firmy, albo prawdziwe imię i nazwisko.

W polu Adres e-mail podajemy nasz adres-mail i w polu Hasło, hasło do tego maila.

Klikamy guzik Kontynuuj.

Po kliknięciu Kontynuuj Thunderbird sam spróbuje skonfigurować naszą usługę, należy więc chwilę poczekać. Po dłuższej chwili powinniśmy zobaczyć coś takiego:

konfiguracja konta nazwa.pl w Thunderbird

W tym momencie możemy wybrać, czy chcemy opcję IMAP (zdalne foldery), czy POP3 (poczta lokalnie na komputerze). O co w tym chodzi? Pierwsza opcja, czyli IMAP, oznacza że Thunderbird będzie pobierał pocztę i zapisywał na komputerze na którym jest zainstalowany. Przy każdym uruchomieniu programu poczta będzie synchronizowana z serwerem. Protokół POP3 natomiast, pobierze pocztę z serwera i zapisze ją jedynie na komputerze w którym uruchomiono Thunderbirda - nie zostawiając kopii na serwerze. Proponuję pozostać przy opcji IMAP w większości przypadków jest to optymalny wybór, no i w razie gdyby program nie przypadł nam do gustu poczta zostanie na miejscu.

Jeżeli klikniemy guzik Gotowe, to w przypadku nazwa.pl wyskoczy nam jeszcze komunikat ostrzeżenia:

ThunderBird ostrzeżenie

Zaznaczamy okienko Rozumiem ryzyko i klikamy Gotowe.

Okno konfiguracyjne powinno zniknąć, a po wybraniu z lewej kolumny naszego adresu mailowego, foldery oraz poczta z serwerów nazwa.pl powinny zostać pobrane na nasz lokalny komputer.

Thunderbird okno główne programu



W tym momencie konto zostało skonfigurowane do odbierania wiadomości. W przypadku nazwa.pl musimy jeszcze skonfigurować program do wysyłania i odpowiadania na wiadomości.

Konfiguracja połączenia do serwera wysyłającego pocztę

Najpierw klikamy prawym przyciskiem myszy na nasz adres e-mail w lewej części okna głównego programu. Wybieramy Ustawienia.

W nowym oknie, po lewej stronie okna szukamy zakładki Poczta wychodząca:

ThunderBird konfiguracja poczty wychodzącej


W oknie po prawej wybieramy konfigurację serwera poczty wychodzącej, opatrzonej naszym adresem e-mail z Nazwy. Klikamy Edytuj...

W nowym oknie ustawiamy:

ThunderBird konfiguracja poczty wychodzącej

Nazwa serwera, tutaj wpiszmy nazwę domeny w której znajduje się e-mail, np. domena.pl.
Port: 465.
Bezpieczeństwo połączenia, wybieramy SSL/TLS, a jako Metoda uwierzytelniania wybieramy z listy Normalne hasło.
Jako Użytkownik podajemy nasz adres e-mail.

Potwierdzamy wprowadzoną konfigurację klikając OK w tym i poprzednim oknie. Teraz możemy przetestować konfigurację naszego konta pocztowego. Tworzymy nową wiadomość i klikamy wyślij... przy pierwszej próbie zobaczymy jeszcze komunikat:

ThunderBird Dodanie wyjątku bezpieczeństwa


Klikamy na dole Potwierdź wyjątek bezpieczeństwa i gotowe.

Konfiguracja zaawansowana

Jeżeli z jakichś względów Thunderbird nie będzie w stanie pobrać samodzielnie konfiguracji, możemy kliknąć guzik Konfiguracja zaawansowana i według poniższego przykładu wprowadzić niezbędne dane.Tak powinna wyglądać konfiguracja zaawansowana:

ThunderBird zaawansowana konfiguracja

Jak wykonać kopię zapasową korespondencji przy pomocy Thunderbirda?

Mając już poprawnie skonfigurowany klient poczty e-mail, czyli Thunderbird, możemy wykorzystać go na kilka sposobów do zrobienia kopii bezpieczeństwa listy odbiorców (książki adresowej), wybranych e-maili lub całego profilu.

Kopia zapasowa profilu Thunderbird

Kopia zapasowa całego profilu to jedna z bezpieczniejszych metod, nie musimy tutaj posługiwać się żadnymi dodatkowymi narzędziami. Jest to również najszybsza metoda, ale również zajmująca najwięcej miejsca na dysku.

Na czym to dokładnie polega, co to jest profil Thunderbird, oraz wiele więcej informacji znaleźć można w dokumentacji Thunderbirda.

W skrócie, aby znaleźć swój profil Thunderbird, odpalamy okno Uruchom. Najszybciej można to zrobić korzystając z kombinacji klawiszy: [START]+[R].



Kopiujemy poniższą komendę i wklejamy do pola Otwórz, tak jak jest to pokazane na poprzednim screenie.

%APPDATA%\Thunderbird\Profiles

Po kliknięciu OK powinien otworzyć się katalog Profiles, w którym przechowywane są profile Thunderbirda. Zazwyczaj będzie tam jeden katalog zaczynający się losowym ciągiem z końcówką .default - jest to nasz profil.

Zamykamy Thunderbirda, kopiujemy znaleziony katalog i wklejamy w innym miejscu. W razie awarii komputera wystarczy wkleić kopie profilu do starej lokalizacji, a nasz zarchiwizowany profil wróci.

Kopia zapasowa wybranych wiadomości

Thunderbird umożliwia także zapisanie pojedynczych wiadomości w wybranej przez nas lokalizacji, aby to zrobić wystarczy zaznaczyć wiadomości, kliknąć na jednej z zaznaczonych prawym przyciskiem myszy i wybrać polecenie Zapisz jako... Możemy wybrać dowolną lokalizację, a maile zapiszą się jako pliki eml. Taki plik powinien być bez trudu rozpoznany przez program Thunderbird.

Próbując zapisać wiadomości pojedynczo możliwe jest także wybranie rozszerzenia: .eml, .html, .txt.

Export wszystkich adresów e-mail z całej korespondencji

Dzięki dodatkowi EmailPicky w bardzo łatwy sposób możemy wyeksportować WSZYSTKIE adresy e-mail z zaznaczonych katalogów naszej poczty.

Po zainstalowaniu dodatku, na wybranym katalogu klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy polecenie Pick Email IDs from this folder. W nowym okienku:


Zaznaczamy pierwszą opcję Search subfolders, jeżeli chcemy aby podczas przeszukiwania również wszystkie podkatalogi zostały wzięte pod uwagę.

W sekcji Search fields zaznaczamy "ptaszka" przy opcji From, jeżeli chcemy pobrać adresy z katalogu z otrzymaną pocztą, aby wyciągnąć adresy z których przyszły wiadomości. Opcja To natomiast, przyda nam się jeżeli będziemy chcieli wyciągnąć adresy z naszej poczty wychodzącej - aby pobrać adresy na które wiadomości zostały wysłane.

Needed # of occurences, tutaj możemy określić wymaganą liczbę wystąpień danego adresu e-mail, zanim zostanie dodany do książki adresowej. Przydatne w sytuacji, gdy nie chcemy dodawać wszystkich adresów, a tylko te, z którymi wymieniliśmy przynajmniej kilka wiadomości.

Na koniec wybieramy z listy książkę adresową do której adresy mają zostać dodane.

Kilka innych dodatków do Thuinderbirda


Repozytorium dodatków do Thunderbirda zawiera dużo więcej narzędzi, które pomogą nam rozwiązać wiele problemów, albo znacznie ułatwić życie.

ImportExportTools, to kolejny ciekawy dodatek, dzięki któremu w łatwy sposób możemy:
eksportować folder, eksportować wszystkie wiadomości w pojedynczych plikach (w formacie eml), eksportować wszystkie wiadomości w pojedynczch plikach (w formacie html lub czystym), wraz z indeksem, eksportować wszystkie wiadomości w postaci jednego pliku tekstowego, eksportować wszystkie wiadomości w formacie PDF, eksportować indeks (listę) wszystkich wiadomości w danych katalogu (w formacie HTML lub CSV), eksportować cały profil, lub pliki z wiadomościami i wiele więcej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz